top of page
  • Фото автораUnited Ukraine

Таємні пружини зернової угоди, – Олексій Кущ



Москва вийшла із "зернової угоди" – угоди, підписаної рік тому окремо рф і Україною з ООН і Туреччиною, що стосується безпечного вивезення через Чорне море українського зерна. Варіанти відновлення чорноморської зернової ініціативи просто зараз обговорюють у Туреччині. Зернова угода – міжнародна угода між росією, Україною, Туреччиною та ООН про вивезення зерна з українських портів через Чорне море. Чому саме зараз рф відмовилася від домовленості і чи можна сподіватися на відновлення угоди? На ці та інші запитання в інтерв'ю виданню "Kaspi.az" відповів експерт аналітичного центру "Об'єднана Україна" Олексій Кущ. Нижче можна ознайомитись із текстом згаданого інтерв'ю.


– Чи може Москва повернутися до зернової угоди? Існує думка, що залежність від Туреччини змусить російську владу дати задній хід і відновити договір.


– Зараз ми спостерігаємо нібито другий історичний етап легалізації угоди щодо вивезення українського зерна, укладеної заради запобігання ризику глобальної продовольчої кризи. Перший етап, як сказав президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган, пішов в історію, і росія фактично вийшла зі своєї частини угоди. Вона, як відомо, складається з двох частин: перша – угода між ООН, Україною і Туреччиною, а друга – домовленість між Туреччиною і росією. А тепер у цій угоді, найімовірніше, настане нетривала пауза. Вона триватиме до серпня, тому що наступного місяця президент путін відвідає Туреччину, де це питання обговорять віч-на-віч. До того моменту зерновий коридор не буде функціонувати, а після зустрічі глав рф і Туреччини, найімовірніше, росія неофіційно і за замовчуванням продовжить роботу зернового коридору. Москва не буде офіційно повідомляти про своє рішення, а зерновий коридор функціонуватиме під охороною турецького військово-морського флоту на підставі угоди між ООН і Україною.


Йде в закулісся?

– Вважаєте, угода діятиме негласно і в односторонньому форматі, а Москва не стане перешкоджати проходу українських суден?


– Такий варіант уже неодноразово озвучували. Наприклад, президент України Володимир Зеленський говорив, що зернова угода може працювати і без участі росії. На можливість такої односторонньої моделі вказував і міністр закордонних справ Дмитро Кулеба, й інші українські чиновники. Зараз для цього створюється і фонд гарантування ризиків судновласників, і якісь військово-морські інструменти охорони зернового коридору. Наприклад, відповідні доручення віддано головнокомандувачу ЗСУ Валерію Залужному і командувачу Військово-морським флотом Олексію Неїжпапі.


За великим рахунком, Анкара могла б в односторонньому порядку забезпечувати безпеку зернового коридору. Адже Туреччина вже домінує в західній частині Чорного моря, а робота зернового коридору, який увесь цей час охороняли ВМС Туреччини, стала таким собі військовим навчанням з домінування в західній частині Чорного моря. Найімовірніше, Туреччина звідти вже нікуди не піде і буде здійснювати там своє геополітичне домінування. Можливо, буде зроблено якісь зустрічні пропозиції володимиру путіну, щоб той закрив очі на таку модель зернового коридору. Поки складно сказати, які. Можливо, вони будуть пов'язані з турецькою роллю енергетичного хаба, а також експортом російських мінеральних добрив, зерна тощо.


Усе тільки розгортається

– Але чи можна приховати таку масштабну брехню? Виходить, росія пропускатиме українські судна, а внутрішній аудиторії скажуть, що країна більше не бере участі в зерновій угоді?


– Саме так і буде. Внутрішній аудиторії урядова пропаганда все це представить як прояв російської нібито сили, а в реальності рф пропускатиме українські зерновози. Насправді інформація про зернову угоду абсолютно не цікавить росіян, а пропагандистські телеканали піднімають цю тему тільки в контексті якихось своїх агітаційних завдань. Тепер же з інформаційного поля просто приберуть дані про вантажні судна, що курсують у чорноморських портах. Думаю, ніхто про це особливо згадувати не буде.


– А що в такому разі змушує Москву до зриву зернової угоди - навіщо їй виходити з угоди, щоб потім негласно в ній брати участь?


– Річ у тім, що сформувалася певна критична маса негативного ставлення до зернового коридору у внутрішньому російському пропагандистському середовищі. Уже довгий час значна частина радикально налаштованого російського суспільства критикувала президента за його м'якотілість: мовляв, зерновий коридор працює, а росія за це нічого не отримує. На тлі нещодавнього бунту ПВК "Вагнер", удару по Кримському мосту та інших подій російському лідеру потрібно показати свою силу, суб'єктність і оперативну реакцію. Тому вихід із зернової угоди саме зараз знадобився путіну для зміцнення своїх внутрішніх позицій у росії. Нещодавній арешт того ж Гіркіна (колишній міністр оборони так званої "ДНР" Ігоря Стрєлкова - Ред.) підтверджує, що путін переходить до більш активних дій.


Вузол геополітичних ризиків

– Є ще один аспект дій: росія послідовно переміщує свою зернову логістику на Балтику...


Дійсно, дуже суттєва частина російського зерна переміщується зараз до Балтійського моря. Перевалка там подвоюється щороку і, судячи з планів, становитиме до 20-25 млн тонн, а це половина морської перевалки. За офіційною версією російської сторони, все це зумовлено високим навантаженням на логістику чорноморських портів. Але найімовірніше, просто зараз формується вузол геополітичних ризиків на Чорному морі. Саме до нього і готується рф.


Джерело: "Kaspi.az"

30 переглядів0 коментарів

Comments


bottom of page