top of page
  • Фото автораUnited Ukraine

Боротьба з корупцією в Україні: Міфи та реалії, - Ігор Петренко


За останній час Україна пройшла на шляху реформ набагато більший шлях, ніж за десятиліття після здобуття незалежності. Про це в матеріалі для EL PAÍS зазначив експерт аналітичного центру "Об'єднана Україна" Ігор Петренко. З текстом статті можна ознайомитися нижче.


Питання корупції залишається надзвичайно гострим і болючим для українського суспільства, про що свідчать опитування громадської думки. Наприклад, 94% респондентів вважають корупцію однією з головних проблем в Україні. Особливо гостро ця проблема стоїть на тлі війни, коли українці жертвують усім заради армії та захисту Батьківщини від російської агресії. У цьому контексті 61,7% українців вважають, що корупція у сфері закупівель для армії є найбільш шкідливою для здатності України протистояти та перемогти Росію.


Водночас корупція залишається темою, яка активно використовується у внутрішньополітичній боротьбі, що триває попри воєнний стан та зовнішню агресію. Політизація корупції та її бездумне використання в політичних звинуваченнях негативно впливає на стабільність суспільства, яке і так щодня отримує болючі удари від агресора. Так само тема корупції використовується ворогами України для просування серед громадськості цивілізованих держав, які підтримують Україну, наративу про те, що "Україні не можна допомагати", бо вона "корумпована".


Водночас, не заперечуючи існування серйозних корупційних проблем в Україні, було б зовсім неправильно не відзначити значний прогрес нашої держави у боротьбі з корупцією, що знаходить своє відображення у масштабних викриттях корупціонерів, які відбуваються в Україні останнім часом, а також в оцінках авторитетних міжнародних інституцій, які займаються антикорупційними питаннями.


Зокрема, Група держав Ради Європи проти корупції (GRECO) опублікувала проміжний звіт 4-го раунду оцінки досягнень України у запобіганні корупції щодо народних депутатів, суддів та прокурорів. У проміжному звіті GRECO зазначається, що Україна продемонструвала свою готовність боротися з корупцією, незважаючи на повномасштабне російське вторгнення. GRECO дійшла висновку, що поточний рівень дотримання Україною рекомендацій вже не є "незадовільним", а отже, Україна знімається з антикорупційного списку спостереження.


Українці часто схильні применшувати успіхи нашої країни, а іноді навіть стверджувати, що у нас взагалі немає досягнень, а є лише проблеми. Саме тому оцінки незалежних західних моніторингових інституцій мають особливе значення. Крім того, висновки авторитетних європейських структур є надзвичайно важливими в контексті виконання Україною вимог для початку переговорів про вступ до Європейського Союзу. Тому ми маємо всі підстави говорити про справжній антикорупційний прорив для України.


Україна продовжує страждати від російської агресії, терористичних атак на мирне населення, руйнування інфраструктури, а Збройні сили продовжують відбивати російське вторгнення великою ціною. На цьому тлі нові висновки GRECO стали сенсацією. Європейська організація вирішила, що за рік великої війни Україна провела більше реформ, ніж за попередні кілька років. Як наслідок, нас викреслили з чорного списку. Варто також зазначити, що ситуація з антикорупцією важлива не лише для ЄС. Переговори з донорами щодо отримання коштів на відновлення, діалог з МВФ, макрофінансова допомога від США - всі ці міжнародні діалоги між Україною та її партнерами так чи інакше прив'язані до питання боротьби з корупцією.


Затверджена на сесії оцінка свідчить, що Україна "задовільно виконала або виконує задовільною мірою" 15 з 31 рекомендації (рік тому їх було 9). Ще 9 перебувають у процесі виконання, а 7, згідно з європейською оцінкою, залишаються невиконаними (у минулорічному звіті їх було 14 і 8 відповідно).


GRECO особливо відзначила рішучу прихильність України до змін у надзвичайно складний для неї час. Ніхто не очікував, що Україна буде серйозно ставитися до антикорупційної діяльності в той час, коли саме існування держави знаходиться під загрозою, але реальність виявилася іншою в момент найбільших викликів, і Україна доводить це не тільки на словах, а й на ділі.


Крім того, нинішня українська влада має політичну волю боротися з корупцією. Про це свідчать останні події в країні. Тут можна згадати справу Євгена Борисова, колишнього керівника Одеського обласного центру комплектування та соціальної підтримки, якого звинувачують у незаконному збагаченні на суму 188 мільйонів гривень. Наразі він перебуває під вартою та очікує на суд. Крім того, з огляду на масштаб можливих зловживань, президент Зеленський звільнив усіх обласних військових комісарів і призначив на їхні місця людей з передової. Також зміни в Міноборони слід розглядати в контексті низки корупційних скандалів, до яких колишній міністр Резніков не був безпосередньо причетний, але все одно не зміг організувати нормальну комунікацію як із суспільством, так і з депутатами.


Тому рішення замінити Рєзнікова на Умерова є цілком логічним і виправданим. По-перше, Умеров ніколи не був замішаний у жодних скандалах і має хорошу репутацію як всередині країни, так і на міжнародній арені. Варто зазначити, що за рік його перебування на посаді голови Фонду державного майна України ні він, ні його команда не мали жодних скандалів, хоча ФДМУ завжди сприймався як надзвичайно ризикований орган з точки зору корупції. По-друге, Умеров є членом української переговорної команди з лютого 2022 року. Він веде всі закриті переговори щодо звільнення військовополонених, більшість закритих переговорів щодо зернової угоди з турецькою стороною в минулому році проводив саме Умеров, а також він веде дуже закритий трек щодо постачання важкого озброєння з країн, які публічно на цьому не акцентують увагу. Іншими словами, він абсолютно в процесі виконання завдань, які стоять перед главою Міноборони, і точно може посилити міжнародне співробітництво міністерства. По-третє, Умеров має дуже тісний особистий контакт з Ердоганом. Він єдиний український політик, окрім Зеленського та Єрмака, з яким турецький президент спілкується особисто. Це важливо для Міноборони, оскільки Туреччина є другою армією НАТО і має серйозний геополітичний вплив на Росію. Також саме Умеров закриває всі питання з Близьким Сходом і може посилити оборонну підтримку України з боку цих країн. Звичайно, це поки що оцінка попередньої роботи Умерова та очікувань, а реальні результати ми зможемо оцінити пізніше.


Окремим треком, який свідчить про значний прогрес у боротьбі з корупцією, є справа Коломойського, який тривалий час сприймався ледь не як "партнер" влади. Однак насправді це було значним перебільшенням, породженим виборами 2019 року, коли опозиція всіляко намагалася прив'язати Коломойського до Зеленського. Донедавна Коломойський був одним із найбагатших і найвпливовіших олігархів в Україні. Серйозні проблеми у нього почалися у 2021 році, коли США запровадили санкції проти нього та його найближчого оточення. А після початку повномасштабного вторгнення він втратив контроль над активами на мільярди доларів. Зокрема, мова йде про найбільшу нафтовидобувну компанію "Укрнафта", другу за величиною приватну газовидобувну компанію "Укрнафтобуріння", Кременчуцький НПЗ, понад 500 АЗС та нафтобаз. Сьогодні він підозрюється у скоєнні злочину за статтями про шахрайство та відмивання грошей і перебуває в слідчому ізоляторі СБУ. І це навряд чи кінець історії, оскільки незабаром НАБУ може пред'явити Коломойському звинувачення у справі про виведення коштів з Приватбанку. Також триває розслідування щодо розкрадання десятків мільярдів гривень з "Укрнафти" та "Укртатнафти", а в лютому відбулися обшуки в будинку Коломойського. І все це на тлі того, що багато хто в Україні вважав, що Коломойському нічого не загрожує, але Зеленський чітко показав, що ніхто не отримає жодних індульгенцій і всі будуть відповідати за злочини та збитки державі. Загалом цей випадок стане показовим щодо серйозності намірів влади боротися з корупцією. Як українське суспільство, так і міжнародні партнери будуть уважно стежити за цією справою, очікуючи справедливих висновків від Феміди.


Безумовно, антикорупційна боротьба триватиме, як і боротьба в інших сферах для побудови незалежної, безпечної, процвітаючої європейської України. Але не варто ігнорувати той факт, що за останній час Україна пройшла на шляху реформ набагато більший шлях, ніж за десятиліття після здобуття незалежності. Це стосується всіх сфер української політики та суспільного життя. Україна виявилася набагато сильнішою, ніж передбачали деякі "експерти" на Заході, пророкуючи, що Київ впаде перед російською загрозою за лічені дні. Але цього не сталося. Україна вистояла, і не просто вистояла, а розвивається, змінюється і прискореними темпами рухається до свого європейського майбутнього. Не помітити і не позначити це неможливо.


Джерело: "EL PAÍS"

12 переглядів0 коментарів
bottom of page