top of page
  • Фото автораКущ Олексій

Все потрібно робити системно: і боротися з корупцією, і застосовувати стимули зростання


Державні програми з викупу зерна у нас чомусь асоціюють із соціалізмом.


У такому разі, просте запитання: у Польщі, соціалізм?


Процитую повідомлення звідти у зв'язку із зерновою кризою:


"Качинський оголосив, що Польща проведе загальну закупівлю зерна в сховищах із доплатою і збереже субсидії для польських аграріїв, щоб захистити їхні інтереси.


Також він анонсував викуп українського зерна, яке зараз перебуває на складах у Польщі.


Буде загальна закупівля зерна, яке зберігається в силосах.


Мінімальна ціна понад 1400 злотих за тонну", - сказав президент PiS Ярослав Качинський".


Тобто польський уряд буде закуповувати не тільки зерно своїх фермерів, а й надлишки імпорту з України, вирішуючи проблеми за себе і "того хлопця" (Шмигаль).


Ну гаразд, в Україні не люблять турецьку економічну модель.


А польська чим вам не догодила?


Ліберальна модель, хороші темпи зростання і доходів населення, українці їдуть на заробітки до Польщі, а не навпаки, член ЄС і НАТО, вражаючі успіхи в модернізації та новій індустріалізації.


Але поляки активно застосовують і механізм фермерських субсидій, і викуп надлишків зерна для підтримки внутрішніх цін на мінімальному рівні, що забезпечує виробничу рентабельність місцевих аграрних господарств.


До речі, поляки ненавидять соціалізм. Ще Сталін казав, що соціалізм йде полякам "як корові сідло".


Тобто їхнім чиновникам важко дорікнути у прихильності до лівої ідеології.


Далі. Фактор корупції - все вкрадуть і з'їдять "миші".


Ну, тут як за класикою.


Не вирішивши загального питання, при вирішенні другорядних питань ми весь час стикатимемося з невирішеним загальним питанням.


У нашому випадку - загальне питання у вигляді системної корупції, яке таки доведеться вирішити. У той чи інший спосіб.


Інакше - повний стопор у розвитку.


І не потрібно сподіватися на зменшення держави, стимули у вигляді створення ідеального чиновника або перезавантаження механізмів, за яких буде невигідно красти (ідеальна держава).


Це все утопія.


Знизите роль держави - з'явиться корпоративна корупція, як це сталося в облгазах та/або обленерго.


Дасте чиновнику високу зарплату (раціональний алгоритм "не красти"), він покладе її в одну скриню з чорним кешем.


А алгоритмів управління, що роблять корупцію невигідною, апріорі не існує.

Саме тому, корупція є навіть у Ватикані та Сінгапурі.


Тобто, вирішити це спільне питання нам таки доведеться.


А вирішення - це зниження рівня корупції до соціально та економічно безпечного рівня.


Якщо зараз корупційна норма перерозподілу ВВП у нас сягає 10% ВВП (у середньому по світу - 5% ВВП), то потрібно знизити її хоча б до 1% ВВП.


Але корупція - це не привід стигматизувати і хейтити ефективні моделі зростання і стимули, що застосовуються в усіх країнах.


Інакше ми просто станемо вічними аутсайдерами, у яких головна мета - це процес боротьби з корупцією, а не економічне зростання.


Ліквідувати весь інструментарій стимулів на тій підставі, що "крадуть" - це все одно, що боротися з тарганами шляхом підпалу кухні.


Так, тарганів не буде (хоча не факт), але готувати їжу точно доведеться на вулиці.


Тобто все потрібно робити системно: і боротися з корупцією, і паралельно - застосовувати стимули зростання.


А то вийде як із системою СЕС - ліквідували, а потім під час пандемії опинилися з одним санітарним лікарем у Києві.


Що стосується подолання тих труднощів, які в нас виникли на шляху експорту нашого зерна і які нікуди не подінуться після 15 вересня 2023 року, коли Польща продовжить заборону на імпорт української агропродукції.


Чому потрібно створювати в тій же Польщі "сухі порти" на умовах митного складу.


Тут є кілька причин:


1. Фактор безпеки.

2. Накопичення зерна на умовах митного складу, щоб не завдавати шкоди внутрішньому ринку сусідів.

3. Можливість поступово транспортувати його через місцеві порти, наприклад, Гданськ, в азіатські та африканські країни в міру зростання світових цін на зерно.


В ідеалі це має бути така транспортно-логістична зв'язка:


а) логістичний хаб в Одеській області - Сухий порт у Румунії - морський порт Констанца.

б) логістичний хаб у Львівській області - Сухий порт у Польщі - морський порт Гданськ.


Можна, звісно, сподіватися на "руку ринку", яка все розрулить в умовах війни, і чекати поки запрацюють наші порти на Чорному морі.


Який варіант оберуть наші чиновники?

2 перегляди0 коментарів

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page